سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دبستان سمیه قهدریجان

مقاله روانشناسی درباره کودکان

معاون پرورشی دبستان سمیه : ع-جهانتیغی

استر

استرس در کودکان

بچه‌ها مدتها قبل از پاگذاشتن به دوران بزرگسالی فشار روانی را تجربه می‏کنند. برخی کودکان مجبورند با مشکلاتی چون کشمکش‌های خانوادگی، طلاق، تغییرات دائمی مدرسه، همسایه‌ها، توافقات مراقبت از کودک، فشار گروههای هم‌سال و بعضی وقت‌ها حتی با خشونت در خانواده یا جامعه‌شان دست و پنجه نرم کنند. تأثیر فشار روانی روی کودک بستگی به شخصیت، میزان پختگی، و نوع سازگاری او دارد. با این حال، تشخیص اینکه چه وقت بچه‌ها زیر بار فشارها خم می‌شوند همیشه ساده نیست.

مسائل جنسی در کودکان 

 آموزش لمس بد و خوب به کودکان

یکی از موارد آموزنده که باید مورد توجه قرار بگیرد سوءاستفاده جنسی از کودکان است. در آمریکا هر ساله در حدود دویست‌هزار مورد سوءاستفاده جنسی گزارش می‌شود که هر ساله 10درصد به آن اضافه می‌شود.

 بیش‌تر کارشناسان معتقدند که بین 20 تا 30 درصد از این تعداد را دختران و تقریبا نیمی از آن را قربانیان پسر تشکیل می‌دهد.با توجه به این خطر، بسیاری از مدارس برنامه‌هایی را برای جلوگیری از سوءاستفاده‌های جنسی از کودکان تنظیم کرده‌اند. در بیشتر این برنامه‌ها آموزشهای مختلفی درباره سوءاستفاده جنسی به بچه‌ها آموخته می‌شود، برای نمونه آگاه کردن آنها در مورد تفاوت بین لمس «خوب و محترمانه» و لمس «بد و زشت»، هوشیار کردن آنها نسبت به خطرات وتشویق کردن آنها برای گزارش کردن این اعمال خلاف به افراد بزرگسال. تحقیقات نشان داده است که این آموزشها در کاهش جرایم بی‌تاثیر نبوده است اما بچه‌هایی که تحت آموزشهای جامع و گسترده شامل تقویت قابلیتهای اجتماعی و عاطفی مربوطه قرار داشته‌اند بهتر توانسته‌اند از خود در برابر تهدیدات جنسی محافظت کنند. آنها بهتر از بچه‌های دیگر می‌توانند از فرد خطاکار بخواهند که آنها را رها کند، داد و هوار راه بیاندازند و با فرد خلافکار گلاویز شوند، یا او را تهدید به لو دادن کنند، و هنگامی که رفتار ناشایستی با آنها شد عملا آن را به والدین خود بگویند. ویژگی اخیر    

 ( گزارش کردن عمل خلافکار) یکی از بهترین راههای پیشگیری‌کننده است.

 



  • کلمات کلیدی :
  • نوشته شده در  چهارشنبه 87/11/23ساعت  8:27 عصر  توسط خ 
      نظرات دیگران()


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    آموزشگاه دخترانه دبستان سمیه - قهلنجان
    محبت به دانش آموزان
    کادر اموزشی دبستان سمیه نوبت یکم
    سلام بر سپیده ی صبح
    روانشناسی کودک (3) معاون پرورشی دبستان سمیه . ع - جهانتیغی
    روانشناسی کودک (2) معاون پرورشی دبستان سمیه : ع-جهانتیغیی
    پیام تبریک
    روان شنبسی کودک (1) معاون پرورشی دبستان سمیه یک: ع - جهانتیغی
    پیام تبریک سی امین سالگردپیروزی انقلاب اسلامی
    از ماموت تا فیل
    منوی اصلی